Jump to content

Off-Road Rolleri


Kanicen

Önerilen İletiler

Oluşturuldu:

 Herkese selam. Konsept hakkında dolu dolu bilgimiz olmadığını düşündüğüm için Off Road hakkındaki bilgileri içeren bir rehber hazırladım. Bir çok detay noktanın olduğunu bu araştırmam sonucunda öğrendim ve sizlerle paylaşmak istedim. Sunucuda bu tarz bir kulüp kurmayı, katılmayı düşünen kişiler için biraz da olsa bilgi birikimi sağlamayı ümit ediyorum.

 

OFF-ROAD HAKKINDA BİR KAÇ BİLGİ

  • Off-Road, 4x4 araçlarla doğada zorlu koşullarda yol almakken, Off-Road sporu engellerle zorlaşmış ağır parkurları 4x4 araçlarla en kısa sürede bitirmek için mücadele etmektir.
  • Off-Road ile ilgilenen insanlar, doğa içinde bulunmaktan keyif almalı, maceraperest ve takım olma duygusu yaşamalıdır.
  • Off-Road yarışlarında sonucu belirleyen olay ekibin hızı değil, engelleri aşma becerisidir. Sürücüler, araçlarının kapasitesini bilip, limitleri zorlarlar. Takla atan bir araç olduğunda araç düzeltilerek varsa cam kırıkları temizlenir ve yarışa sıradaki üye devam eder.
  • Off-Road'u diğer motor sporlarından ayıran özelliği ise teknik olarak çok farklı bir araç, pilot açısından çok farklı bir deneyim gerektirir. Yarışçıların nehirlerin, göletlerin içinden geçmesi; kayalık yamaçlarda araç sürmesi; kütüklerden yapılmış köprüleri kullanarak uçurumları aşması; dik bataklık tepeleri tırmanması beklenir.
  • Kelime anlamının dışında off-road, maceradan ve doğa ile iç içe bulunmaktan keyif alan, farklı bir yaşam tarzı ve hayata bakış açısını ele alır.

 

SÜRÜŞ TEKNİKLERİ

  • Oturuş şekliniz Off-Road için çok önemlidir. Mümkünse yüksek oturmanız gerekir. Çünkü arazide yol alırken kaputun üstünden bakarak önünüzdeki engelleri görmeniz büyük önem taşımaktadır.
  • Sürüş sırasında emniyet kemerinizin takılı olması gerekir.  Ani ve hesap yapamadığınız durumlarda süspansiyon sistemi sizi tavana fırlatabilir. Yapacağınız-katılacağınız rolde kemeri takıp takmamanız sizin yönlendirmeniz ile rolün gidişatını değiştirebilir.
  • Sürüş esnasında alınan ağır bir darbe, ilk olarak direksiyonda hissedilir. Bu açıdan direksiyon tutuşu çok önemlidir. Bazı durumlarda direksiyonu tutuşunuz yüzünden parmaklarınız kırılabilir. Baş parmaklarınızı direksiyon simidine paralel tutmalısınız.

 

ARAÇ KULLANIRKEN BİLİNMESİ GEREKENLER

  • Düz bir yola oranla arazi dışı yollarda çıkıntı, çökük, taş parçaları gibi birden fazla engel vardır. Bundan dolayı sabit-yüksek bir hızla yol almak pek mümkün olmayabilir, ayrıca olumsuz sonuçlar da doğurabilir. Aracınızın ağırlığı bu noktada önemli bir etkendir.
  • Yapılması gereken , sürekli değişen koşullara bağlı olarak gaz pedalına farklı basınçlar uygulamak zorundasınız. Otomatik araçlarda yalnızca gaz ile uğraşırken düz vitesli araçlarda hem gaz hem debriyaj pedalı ile uğraşacaksınız. Bu seçenekler rolünüze çeşitlilik katabilir.
  • Aracınızın çift diferansiyelli ve arazi şanzımanına sahip olması sizi binek araçlara oranla daha çok etkileyen bir durum olacaktır. Günümüzde her ne kadar bu özelliklere sahip binek araçlar da üretilmeye başladıysa da oyun içine bakacak olursak 4x4 araçlar dağ bayır gezerken daha çok işinize yarayacaktır. 4x4 özelliği bu noktada dağ bayır çıkarken önemli bir etkendir. Off-Road araç galerisini ziyaret edebilirsiniz.

 

BAZI ÖNEMLİ TERİMLER

  • Diferansiyel kilidi ( diff-locks) : Oyunda bunu uygulamamız mümkün değil ancak merak edenler için açıklayalım. Bazı durumlarda 4 tekeri de aynı yönde döndürmemiz gerekebilir. Tekerleri beraber döndürme işlemini yapan diferansiyel kilididir. Aracın arazi kabiliyetini önemli ölçüde etkiler.
  • Zeminden Yükseklik ( Graund Clearence) : Aracın yere en yakın noktasının uzaklığıdır. Aracın engeli aşma kabiliyeti konusunda önemli bir etkendir.
  • Yaklaşma Açısı : Aracın ön tekerleklerinin yere bastığı nokta ile aracın en ön noktasını birleştiren doğrunun yerle olan açısıdır.
  • Uzaklaşma Açısı : Aracın arka tekerleklerinin aracın en arka noktasını birleştiren doğrunun yere olan açısıdır. Yaklaşma ve uzaklaşma açıları aracın Off-Road kabiliyetini etkileyen faktörlerden ikisidir. Bu açıların artırılması aracın arazi performansını artırır.
  • Karın Açısı : Aracın tepe üzerinden veya setten geçme yeteneğini gösteren açıdır. Ön ve arka tekerleklerin yere temas ettikleri nokatalardan aracın alt ortasına giden doğruların oluşturduğu açıya denir.
  • İki Dingil Açıklığı (Wheelbase): Aracın ön ve arka defransiyellerinin eksenlerinin uzaklığıdır.

 

OFF-ROAD GİYSİLERİ

  • Ayakkabı: Terletmeyen ve su geçirmeyen ayakkabı tercih etmelisiniz. Bazı astarlı trekking botları iş görür.
  • Çorap: Polar çorap tercih edilmelidir. 2 çift taşınmasında yarar vardır. Polar çoraplar ıslanmasına rağmen ayağınızı sıcak tutacaktır.
  • Tozluk: Ayakkabı ile pantolonun birleştiği yeri kapatmak için kullanılır.
  • Pantolon: Gore tex çeşidi tavsiye edilmektedir. Su geçirmeyen, terletmeyen kumaş konforunuzu arttırır.
  • Kazak: Kış gezilerinde Polar 200 ve Polar 300 çeşitlerinden ince 2-3 tane giyilmesi işinize yarayacaktır.
  • Mont: Gore tex veya sympatex astarlı malzemelerden üretilen montlar kış gezileri açısından kullanışlıdır. Profesyonel trekking montları iyi bir tercihtir.
  • Boyunluk: Isı kaybının en çok yaşandığı yerlerden biri de kafa bölgemizdir. Kafa bölgemizi de sıcak tutmamız oldukça önemli bir husustur.
  • Tırmanma Açısı : Zemin ve şartların en iyi olduğu şekilde aracın çıkabileceği maksimum eğimi anlatan bir fabrika verisidir. Normal şartlarda anlamak ve ölçmek çok zordur.
  • Süspansiyon Mesafesi (Wheel Travelling): İyi bir Off-Road aracını diğerlerinden ayıran en önemli özelliklerden birisidir. Aracın herhangi bir tekerleğinin en fazla sarkabildiği nokta ile en fazla kapandığı nokta arasındaki uzaklıktır. Unutulmamalıdır ki bu mesafe arttıkça arazi kabiliyetimiz artar.
  • Motor Freni (Compression Brake): Off-Road sürüş tekniklerinde çok önem taşır.
    Özellikle kaygan ve dik zeminlerde aracın bloke olarak kontrolden çıkmasını önlemek için fren sistemini kullanmadan, motorun kompresyonu ile yavaşlamayı ifade eder.
  • Traksiyon (traction) : Aracın lastikler vasıtasıyla motor gücünü yere iletmesi ve bu şekilde zeminde tutunmasıdır.

 

KONVOY KURALLARI

  • Her konvoyda bir Lider olur ve yerini kendi belirler. (15 ve üstü araç sayısında lider sayısı 2 ye çıkabilir.) Her konvoyda bir rehber olur ve önde gider. Özel durumlarda lider ve rehber aynı kişi olabilir.
  • Konvoy sırası pilotların tecrübeleri gibi hususlara dayanarak yapılır. Olağanüstü durum olmadığı sürece sıra bozulmaz.
  • Uyulması gereken en önemli kural, konvoyun bütün halinde kalmasıdır. Lidere haber verilmeden hiçbir araç konvoydan kopamaz ve konvoy düzenini bozucu hareketler yapamaz.
  • Konvoy hızı, en yavaş araca göre ayarlanır.
  • Konvoyu oluşturan araçlar, kısa farları açık şekilde yol alırlar.
  • Konvoydaki her araç, arkasındaki araçtan sorumludur.
  • Tek şeritli yollarda, konvoy dışı hızlı giden araçların sollamalarını kolaylaştırmak için konvoydaki araçların arasında boşluk bırakılmalıdır.
  • Off Road etaplarında bir araç parkuru bitirmeden diğeri parkura başlayamaz.
  • Tüm kararlar lider tarafından verilir. Bozulan bir aracın tamir edilip yola devam etmesi mi, aracın kalıp konvoya devam edilmesi mi gibi hususlarda lider seçim yapmaktadır.
  • Lider, konvoy kurallarına uymayan araç ve sürücüsünü oylama yaparak konvoydan çıkarabilir.

 

gönderildi

Eline sağlık, güzel bir rehber konusu olmuş.

gönderildi

eline sağlık kardeşim, sıradaki niyetim off road araç alıp senle dağa çıkmak

gönderildi

Aslan kardeşim uğraşmış, eline emeğine sağlık. Faydalı!

Görüşmeye katıl

Şimdi yayınlayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Bir hesabınız varsa, şimdi oturum açın.

Misafir
Bu konuyu yanıtla

×   Yapıştırdığınız içerik biçimlendirme içeriyor.   Biçimlendirmeyi Temizle

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömüldü.   Bunun yerine bağlantı olarak görüntüle

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Editör içeriğini temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Konuyu Görüntüleyenler   0 kullanıcı

    • Sayfayı görüntüleyen kayıtlı kullanıcı bulunmuyor.
×
×
  • Yeni Oluştur...

Önemli Bilgilendirme

Terms of UseGizlilik Politikası